والدین برای بهبود یادگیری فرزندانشان در دوران کرونا چه کنند؟
پنجشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۵ ق.ظ
این روزها به واسطه جولان دادن ویروس کرونا، آموزش حضوری جای خود را به آموزش مجازی داده و نقش والدین در بهبود روند یادگیری فرزندانشان نیز برجستهتر شده است.
زیرا والدین در این بازه از یک سو باید مراقب کودک خود در مواجهه با آسیبهای فضای مجازی باشد و از سوی دیگر برنامه روزانه برای یادگیری فرزندشان تدوین کرده و کمی برای آموزش مجازی فرزندانشان وقت صرف کنند.
حتی به تازگی صندوق کودکان سازمان ملل متحد یا «یونیسف» نیز به والیدن توصیه کرده است تا سهولت در گفتوگو، آموزش آهسته، مراقبت از کودکان در فضای آنلاین و ارتباط با مرکز آموزشی را هم مورد توجه قرار دهند و برنامه منظم روزانه برای فرزندان خود تدوین کنند و همین توصیهها را میتوان در سایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز دنبال کرد.
والدین باید فعالیتها را برای بهتر شدن تغییر دهند و اگر زمانی که یک برنامه یادگیری آنلاین را پیگیری میکنید، فرزندتان بیقرار و کلافه به نظر آمد، یک گزینه دیگر که فعالیت بیشتر را میطلبد، انتخاب کنید؛ نباید فراموش شود که برنامهریزی و انجام کارهای خانه با یکدیگر تمرین خوبی برای تقویت عملکردهای حرکتی ریز و درشت بدن است و باید سعی شود تا جایی که میتوانید خود را با نیازهای فرزندتان منطبق کنید.
نباید فراموش شود که دانشآموزان در شرایط کرونا فرصت برقراری ارتباط با همسالان و بیان احساسات خود را از دست دادهاند و والدین در چنین شرایطی تنها ملجا آنان به شمار میروند.
کودک در چنین شرایطی ممکن است واکنشهای مختلفی نسبت به استرسهای طبیعی خود نشان دهد و در چنین شرایطی والدین باید بیش از پیش ارتباط میان فردی خود را با فرزندانشان تقویت کنند.
بر اساس گزارش «یونیسف» فعالیت را باید با جلسات یادگیری کوتاهتر آغاز کنید و سپس به مرور زمان جلسات را افزایش دهید؛ اگر هدف، یک جلسه ۳۰ یا ۴۰ دقیقهای است، کار را با جلسه ۱۰ دقیقهای شروع کنید. در طول جلسه، زمان یادگیری آنلاین یا از روی صفحه نمایش را با فعالیتها یا تمرین غیر آنلاین ترکیب کنید.
۹۹/۰۹/۲۷